Goed horecapersoneel vinden: 7 tips voor 2018

Van speeddaten met sollicitanten tot een promotie plaatsen op Facebook en Instagram. Dit zijn dé manieren om anno 2018 goed horecapersoneel te werven.

Start een campagne op social media

Maak een fraaie post voor op Instagram en Facebook en promoot deze post in de regio. Dit kan al voor tien euro. Zoek je jongeren of jongvolwassenen? Maak dan een mooie doelgroep, bijv. 18 tot 25-jarigen in een straal van tien kilometer rondom jouw bedrijf. Dit leidt ongetwijfeld tot tientallen reacties. Het voordeel van een social media post is dat je reacties krijgt van mensen die misschien al ergens anders werken - en die dus niet actief zoeken - maar door de post op sociale media getriggerd worden om contact met je op te nemen.

Zorg dat je op sociale media wel echt naar voren komt als een leuk bedrijf om te werken en noem de eigenschappen van een horecatopper.

Dus niet: Vacature barman/barvrouw voor 20 uur in de week. 4 avonden.

Maar: Ben jij een hardwerkende student en vind je het leuk om betaald biertjes te tappen? Word onze nieuwe barman of -vrouw en maak deel uit van het leukste en gezelligste team in de stad! Schrijf je in voor een speeddate met Tom, eigenaar van de kroeg.

Plan een speeddate

Het nadeel van sollicitatiegesprekken is dat ze lang duren. Hierdoor ga je vaak een voorselectie maken op basis van sollicitatiebrieven en cv's. Toch is een eerste indruk vele malen belangrijker dan hoe goed iemand een brief schrijft. Nodig daarom zoveel mogelijk kandidaten uit en plan een speeddate van maximaal tien minuten per kandidaat. Op een avond kun je zo tientallen kandidaten spreken. Daarna maak je een selectie en kun je langere tweede gesprekken plannen.

Alle tips lezen?

Schrijf je in voor onze wekelijkse update met daarin de nieuwste unieke speciaalbieren en ontvang het hele artikel als PDF in je inbox.